Paul Goble
Staunton, juni 2 - Army General Anatolij Kulikov har opfordret Kreml til at creqate et nyt organ, modelleret National Counter-Terrorism Committee og centreret i hærens generalstab, at koordinere aktiviteterne i alle styrkestrukturer i nødsituationer, naturkatastrofer eller menneskeskabte -made.
Kulikov gjorde sit forslag på det militære øverstbefalende klubben under en konference i slutningen af maj på at koordinere styrkestrukturer i nødsituationer. På det tidspunkt, den generelle "anbefalet, at præsident og regering opretter i [hærens] generalstab et permanent organ til at koordinere aktionerne i kraft strukturer i nødsituationer."
På nuværende tidspunkt har i nødsituationer i ministeriet primære ansvar for at reagere på "technogenic og naturkatastrofer, brand, ulykker" og lignende fænomener, og Indenrigsministeriet har ansvaret for kontrol af eventuelle demonstrationer og protester. Kulikov ideer ville give militæret en stor voice over begge (www.ng.ru/politics/2011-05-30/3_kartblansh.html).
Den generelle noterede på mødet, at "en vis tid siden havde det russiske sikkerhedsråd Countil bliver den koordinerende organ blandt de gældende strukturer, men i virkeligheden er koordinering af tiltag realiseres kun på grundlag af beslutninger truffet af formanden for landets "snarere end i en kontinuerlig måde.
Det er en fejl, Kulikov fortsatte med den begrundelse, at "det koordinerende organ skal være en permanent fungerende en som National Counter-Terrorist udvalget." Han tilføjede, at "generalstaben har allerede aftalt, at på sin base bør etableres et operationelt vedlagte til Koordinationsudvalget for Sikkerhedsrådet. "
Når disse aftaler er lavet, sagde han, "generalstaben vil opfylde sin grundlæggende funktion ikke kun inden for forsvar, men inden for sikkerhed så godt," noget, det er "ideelt" placeret til at gøre ved hjælp af koordinering " af aktionerne i kraft strukturer, herunder indsamling af information, behandling af data, fastsættelse af opgaver, "og så videre.
Som "Nezavisimaya gazeta" konstaterer den sin rapport om Kulikov bemærkninger, den generelle formulering, "generalstaben har udtrykt aftale" er "en interessant måde at stille det spørgsmål, eftersom den 6. maj, underskrev præsident Dmitrij Medvedev direktiv 590, som væsentligt udvidede kompetenceområde i Sikkerhedsrådet.
Dette direktiv er angivet, at "Rådet er en selvstændig underafdeling af præsidentens administration med rettighederne for en forvaltning", og defineret de opgaver, som bl.a. "sikring af den nationale sikkerhed, den organisation til forsvar af landet, herunder opførelse og udvikling af de væbnede Forcdes, andre kræfter, og så videre. "
Således, at direktiv betyder, at Sikkerhedsrådet "de jure allerede spiller en koordinerende rolle for at sikre national sikkerhed og forsvar af landet." Hvad er da Kulikov taler om, specielt fordi han kalder for "en operationel personale til nødsituationer på Koordinationsudvalget for Sikkerhedsrådet. Men der er ingen sådanne udvalg. "
Sikkerhedsrådet har syv tværinstitutionelle kommissioner, "Nezavisimaya" rapporter ", hvoraf den ene, er til militære sikkerhed under ledelse af general i hæren Yury Baluyevsky," en modstander af forsvarsministerium. Som følge, "hvis et operationelt personale til nødsituationer blev etableret" der, ville det betyde, at Sikkerhedsrådet og ikke generalstaben ville "ved lov at spille den koordinerende rolle."
Det forklarer en del af Kulikov forslag, men det synes også at det afspejler hans noget bredere forståelse af nødsituationer, en forståelse, der omfatter ikke bare natur-og technogenic katastrofer, men også forbrydelser, og protester, der truer med at komme ud af hånden, muligvis til det punkt at underminere statsmagt.
Hvis protester som den i Manezh Square i december var at sprede sig, "Nezavisimaya" fortsætter, "så sig selv hverken Indenrigsministeriet eller nødsituationer ministerium ville være i stand til at klare." Men det efterlader stadig et åbent spørgsmål om, hvorvidt generalstab kunne gøre det mere effektivt.
Det er således sandsynligt, at Kulikov er flydende af denne ide afspejler ikke kun de spændinger, der altid har eksisteret mellem de russiske militære og anden force strukturer, men også de bekymringer, som nogle i den øverste officer korps og andre steder, at forholdene i Den Russiske Føderation forværres til en punkt, at de kan have til at spille en meget uvant rolle engang snart.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar